Een zee van mogelijkheden: Joran Branders over zijn carrièreswitch

De werelden van bpost

Financial expert
Financial expert

Een zee van mogelijkheden: Joran Branders over zijn carrièreswitch

Wie in zijn kantoor in Brugge binnenstapt voor financieel advies, zou zeggen dat Senior Financial Expert Joran Branders gemáákt is om te werken in een commerciële functie: als hij begint te vertellen, is Joran een spraakwaterval. Niet verwonderlijk, want hij heeft zich de beslissing om zijn professionele leven een radicaal nieuwe wending te geven nog geen moment beklaagd, en zowel over zijn werk bij bpost als de collega’s is hij bijzonder enthousiast. Maar even vlot vertelt hij over zijn functie en ook beleggingsproducten en financiële wetgeving kan hij duidelijk en eenvoudig uitleggen. Dan komt zijn voorgeschiedenis als kleuteronderwijzer soms nog wel eens van pas.

Financial expert

 

Joran Branders: “Ik heb acht jaar lesgegeven en was zelfs vast benoemd, maar tegelijk had ik ook de droom om naar de kust te verhuizen. En dan heb ik de knoop doorgehakt en gezegd: ik ga niet wachten tot mijn pensioen en ga dat gewoon nú doen. Dat vond ik ook een mooi moment om meteen een nieuwe richting uit te gaan. Dan ben ik bij bpost begonnen, en daar vond ik veel doorgroeimogelijkheden: eerst als commercieel medewerker, dan vervangend kantoorhouder en uiteindelijk financieel expert. Sinds april ben ik zelfs Senior Financial Expert!”

 

Wat houdt je job zoal in?

Joran: “Als Financieel Expert voer ik bancaire gesprekken om behoeften van onze klanten te detecteren en om te zetten in oplossingen en opportuniteiten. Mijn domein is het spaargeld meer te laten renderen door samen met de klanten op zoek te gaan naar een passende oplossing. Indien er andere bancaire behoeften naar voren komen, een krediet of zo, dan breng ik ze graag in contact met de juiste specialist. Het mooie van mijn job is dat ik deel mag uitmaken van de sleutelmomenten in het leven van klanten en ze eenvoudige en duidelijke oplossingen mag bieden.”

 

Van kleuteronderwijzer naar bankmedewerker is een hele verandering. Wat trok je aan in de job?

Joran: “Mij leek het vooral leuk om service te kunnen geven. Dus ik volgde de klantenservicevacatures, want een functie als verkoopmedewerker of een job in customer service sprak me wel aan. Zo startte ik initieel dus ook als commercieel medewerker. Ik voelde me ook direct aangetrokken door het kantoor: het was dichtbij, er hing een toffe sfeer …”

“Tijdens de job mocht ik ervaringen opdoen, en kreeg ik kansen en opleidingen aangeboden die ervoor gezorgd hebben dat ik met succes mocht doorgroeien naar vervangend kantoorhouder en vervolgens financieel expert. Mijn eigen enthousiasme en drive zijn altijd de motor geweest en de rest van de tools heeft team bpost me gegeven.”

“Na het onderwijs wou ik wel eens een job waar ik ’s avonds de deur van het kantoor kon dichttrekken en zeggen: het is gedaan zie!”

 

Is dat nog steeds mogelijk nu je financieel expert bent?

Joran: “Ja, je kunt je werkdag goed afbakenen en je work-lifebalance bewaren. In principe werken we tot vijf, maar als de klant er niet geraakt dan zijn we daar flexibel in. Als je dat op voorhand regelt en goed communiceert dan kan dat hier perfect! Mijn verlof wordt ook áltijd goedgekeurd: ik plan mijn afspraken daarrond en neem vooraf wat voorsprong en werk daarna wat harder.”

 

Momenteel loopt er een campagne van bpost bank, met als boodschap: ‘Iedereen is welkom om te komen praten over beleggingen, ongeacht het bedrag.’ Is dat ook iets dat jullie onderscheidt van sommige concurrenten?

Joran: “Ja toch wel. We staan open voor iedereen, dus voor zowel ‘grote’ als ‘kleine’ beleggers. Zo zijn we een beetje een ‘niche’ voor de gewone mens die persoonlijk advies belangrijk vindt. Hier komen regelmatig mensen over de vloer die weinig tot geen ervaring in beleggen hebben en die willen we zo goed mogelijk helpen om hun weg te vinden tussen de diverse mogelijkheden.”

“Als je dat dan duidelijk uitlegt en hen geruststelt, krijg je vaak heel positieve feedback. Daar komt mijn ervaring als kleuteronderwijzer nog wel van pas.”
Financial expert

 

“We zijn ook heel bereikbaar. Klanten kunnen hier nog zonder afspraak binnenlopen: mijn deur staat altijd open!”

 

Tot slot, wat zie jij als de grootste voordelen van de job?

Joran: “Het contact met de klanten, maar ook met de collega’s! Het klimaat binnen het retailnetwerk van Cluster Oostende is echt heel fijn om in te werken: we steunen elkaar en ze staan hier open voor diversiteit. Ik word geaccepteerd en geapprecieerd voor wie ik ben en dat is meer waard dan de best betaalde jobs.”

“Mijn partner zei soms: zulke collega’s zou ik ook willen! Hij heeft gesolliciteerd en werkt nu ook bij bpost, als commercieel medewerker.”
Financial expert

 

“Wat nog een voordeel is: als je verhuist is er altijd wel een kantoor van bpost in je buurt. Momenteel zit ik in Brugge. Maar wie weet, werk ik volgend jaar in mijn woonplaats Oostende? Dan kan ik gewoon met mijn elektrische step naar het werk!”