De power van (b)post? Tatjana en Katrien kunnen er een boek over schrijven!

De power van (b)post?

Katrien & Tatjana
Katrien & Tatjana

De power van (b)post? Tatjana en Katrien kunnen er een boek over schrijven!

Voor de medewerkers van bpost is met de verhuis naar het Multi-gebouw een nieuw hoofdstuk begonnen. Deze gloednieuwe kantoortoren op een paar passen van het oude bpost-gebouw biedt een prachtig uitzicht over Brussel en beschikt onder andere over een spectaculair dakterras. Bovendien is het volledig CO2-neutraal. Wij konden er Katrien Merckx en Tatjana Raman ontmoeten in de splinternieuwe kantoorruimtes. De geur van verf hangt nog in de lucht, op tafel ligt hun al even nieuwe boek, vers van de pers: ‘De power van post’.

 

Dames, wie zijn jullie en wat doen jullie zoal als jullie geen boeken schrijven?

Katrien Merckx: “Ik ben Katrien en ik ben hier ongeveer 5,5 jaar geleden begonnen als Relationship & Sales Manager Communication Agencies. Ik had reeds heel wat media-ervaring opgedaan bij onder andere Medialaan/Roularta. Ik had een brede scope van radio, tv, papier … tot en met digital. Toen ik de kans kreeg om hier de eigen mediaregie van bpost mee op te zetten en vanaf nul een netwerk uit te bouwen binnen de creatieve bureaus heb ik niet getwijfeld.”

“Ik was me toen al bewust van de grote impact van papieren mailings in je brievenbus in vergelijking met andere kanalen. Niet onlogisch: de consument leest je boodschap veel bewuster, gaat er speciaal voor zitten … Je gaat niet zitten om naar de tv-reclame te kijken he (lacht).”

Tatjana Raman: “Ik ben Head of Media Intelligence en ben hier rond dezelfde tijd gestart. In tegenstelling tot Katrien focus ik me meer op de adverteerders dan op de bureaus. Ook ik had al redelijk wat ervaring in de media. Had je me 10 jaar geleden gezegd dat ik bij bpost zou werken, had ik je niet geloofd want ik zat in een sector met flexibele jobs die veel ‘sexier’ was. Maar bij die mediabedrijven was ik een van 13 in een dozijn. Hier kreeg ik de kans om het mediateam te leiden en een echte impact te hebben.”

“Je moet zoeken naar een bedrijf waar je een uniek profiel hebt. Hier krijgen Katrien en ik meer visibiliteit: we konden media echt op de kaart zetten!”
Tajana

 

“We geven sinds een aantal jaar vanuit bpost ook gastcolleges aan de marketeers van de toekomst, maar ook aan mensen die uit de agentschappen komen. Want ook de docenten zijn vandaag niet altijd onderlegd in ‘klassieke’ media. Het boek ligt in het verlengde daarvan: het zou perfect als handboek kunnen dienen aan een hogeschool!”

 

Inderdaad, jullie hebben samen een boek geschreven. Hoe kwamen jullie op dat idee?

Katrien: “Tatjana en ik hadden al veel research gedaan rond printmail, en we zeiden vaak lachend: daar zouden we eens een boek over moeten schrijven! We geven soms ook presentaties op events, en op het BAM Marketing Congress werd ik aangesproken door een literaire agent die in ons idee geloofde en het pitchte bij Lannoo Campus. En hier ligt het resultaat zie (lacht).”

Tatjana: “Katrien en ik bleken gelukkig een perfecte tandem. Katrien is meer de extraverte dromer en ik de introverte realist. We zijn dus totaal verschillend en hadden dan ook meteen besloten dat ieder vanuit zijn eigen invalshoek zou schrijven. We hebben natuurlijk wel elkaars stukken herlezen. Zo hadden we elk een hoofdstuk ingediend als test bij de uitgeverij … en daar hadden ze het verschil niet gemerkt. Dat maakt het schrijven dus wel makkelijker: anders had het boek er nog steeds niet gelegen denk ik!”

“Als Katrien bijvoorbeeld een hoofdstuk klaar had, motiveerde me dat om ook verder te doen. En je had ook steun aan mekaar, dan zei ze och, dat komt wel goed!”
Katrien

 

Waren ze hier bij bpost meteen enthousiast?

Katrien: “We hebben het boek in onze eigen tijd en onder onze eigen naam geschreven. We hebben het natuurlijk wel gevraagd, maar het was direct oké en ze hebben ons voluit gesteund. Ze hebben er hier ook alle belang bij he, dus we hebben niet veel moeite moeten doen om iedereen te overtuigen. We hadden natuurlijk ook onze ervaring als sales promoter mee he: allebei hadden we vroeger een job in sales (lacht). Intussen is er ook een artikel in ons interne magazine naar de medewerkers over ons verschenen, en krijgen we regelmatig positieve reacties van de collega’s.”

Tatjana: “Als je zelf gepassioneerd bent en dan een bedrijf hebt dat je steunt en de nodige vrijheid geeft, merk je dat er véél mogelijk is. En twee collega’s die na hun uren een boek over je product willen schrijven dat zoveel respons krijgt: ik denk dat je daar als werkgever alleen maar blij mee kunt zijn he (lacht).”