De werelden van bpost
Daarom voel ik mij als dataspecialist bij bpost in mijn sas
“bpost is een bedrijf in volle transformatie, waarvan het klassieke imago al een tijdje niet meer strookt met de realiteit. In elke geleding van de onderneming leiden data tot bruikbare inzichten en helpen ze om strategische beslissingen te nemen.”
– Joren Blontrock, bpost Business Analyst
Data zijn omnipresent
Welke afdeling van bpost je ook bezoekt, overal ontdek je wel een project waar data scientists, data-analisten en andere data-experts hun tanden in zetten. Dat is ook het geval in de sales- en marketingafdeling, waar Joren Blontrock als Business Analyst onder meer de evaluatie van marketingcampagnes aanstuurt. Hij getuigt over de frisse wind die door bpost waait.
Elke Belg komt op een of andere manier in contact met de diensten van bpost. “Onze data-experts vertrekken dus niet van een blanco blad wanneer ze bijvoorbeeld op zoek gaan naar de optimale bezorgmodi voor brieven of pakjes. Met respect voor ieders privacy en geheel volgens de GDPR-regelgeving kunnen ze zich meteen toespitsen op een takenpakket met toegevoegde waarde”, gaat Joren verder.
Open geest en analytische ingesteldheid
Datagedreven en communicatieve medewerkers met een open geest en een analytische ingesteldheid voelen zich bij bpost als een vis in het water. Veel organisaties profileren zich als toekomstgericht, maar bpost voegt de daad echt bij het woord. Joren Blontrock: “Onze teams zoeken voortdurend manieren om onze dienstverlening en resultaten nog te verbeteren. Informatie uit het verleden biedt daartoe de nodige munitie, maar het is toekomstige progressie die ons drijft.” Hoe data concreet bijdragen tot de klantenservice, stelde Joren bij hem thuis vast. “Ik woon dicht bij een kanaal”, getuigt hij. “De locatie om een pakje af te halen, bevond zich vroeger aan de overkant van het water. Dat was in vogelvlucht dichtbij, maar vergde in realiteit een redelijke omweg. bpost berekent de routes nu op basis van concrete gps-data, waardoor ik mijn pakjes aan de juiste kant van het kanaal kan oppikken en minder lang onderweg ben.”
Future Lab
bpost richt zich niet enkel op wat morgen op de markt komt, maar verdiept zich ook in wat we overmorgen mogen verwachten. Daartoe hield het bedrijf enkele jaren geleden Future Lab boven de doopvont. We leven in een snel wijzigende maatschappij, zeker wanneer het op e-commerce aankomt. Wat tot voor kort ondenkbaar leek, is vandaag vaak de normaalste zaak van de wereld. Het Future Lab team ontwikkelt en test innoverende oplossingen, met de consument als uitgangspunt. Future Lab denkt daarbij buiten de traditionele patronen. De incubator onderzocht samen met Zalando bijvoorbeeld een slimme technologie om de voordeur op afstand te openen voor het leveren en ophalen van kleding. Al even opmerkelijk is de bezorging van pakjes in de kofferruimte van de wagen van de werknemer, terwijl die aan het werk is.