De werelden van bpost
Kortgeschoold of niet, iedereen krijgt kansen bij ons
Als een van de grootste werkgevers van België speelt bpost een belangrijke rol in de samenleving. Is dat een belangrijke aantrekkingsfactor voor kandidaten?
‘Absoluut. Onze postbodes brengen – letterlijk – nieuws. Maar ook in de sorteercentra, in de postkantoren en op het hoofdkantoor leveren we toegevoegde waarde – van de kleinste postzegel tot het grootste pakje. Die impact spreekt onze kandidaten aan.’
Hoe zou u bpost als werkgever omschrijven?
‘We zijn een inclusieve werkgever en moedigen diversiteit aan. Iedereen die dat wil krijgt kansen bij bpost en de ruimte om te groeien, iedereen heeft een plek. Bovendien hebben we onze waarden als werkgever in 2019 scherpgesteld. Daarin staat de medewerker meer dan ooit centraal. We willen dat onze medewerkers enthousiast blijven en tonen dat we samen een grote maatschappelijke rol vervullen.’
Hoe presenteert bpost dat verhaal in zijn employer branding?
‘Ons verhaal is een wij-verhaal, want bpost is een merk waarop we met z’n allen trots zijn. Bovendien merken we dat onze externe reputatie als werkgever steeds sterker wordt. We onderscheiden vier belangrijke doelgroepen op de arbeidsmarkt: starters en trainees, specialisten voor ons hoofdkantoor, mensen die er achter de schermen voor zorgen dat alle zendingen tijdig op de juiste plek belanden en mensen die dichter bij de klanten staan zoals postbode of postkantoormedewerker. Iedere groep heeft specifieke noden. Daarom stemmen we onze aanpak af op het doelpubliek.’
Wat betekent dat concreet?
‘We zoeken de voorkeurskanalen van potentiële medewerkers op en brengen alleen boodschappen die hen boeien. We weten uit ervaring en onderzoek wat hun belangrijkste drivers zijn om te solliciteren en om bij bpost te blijven. Op die basis bouwen we onze gesegmenteerde aanpak. Een potentiële postbode bereiken we met troeven zoals vrijheid en buiten werken. Een young starter trekken we dan weer aan met innovatie en de kans om grootse dingen te doen. Er is één rode draad: we gaan allemaal voor een positieve impact op de maatschappij.’
Bouwen medewerkers zelf mee aan het werkgeversmerk van bpost?
‘Dat doen ze zeker. Onze eigen medewerkers zijn zelfs onze belangrijkste doelgroep. We hebben pas succes als we hen meekrijgen in het verhaal en als zij hun eigen verhaal willen vertellen. We hebben in België ongeveer 26.000 medewerkers, en zij zijn allemaal op hun eigen manier ambassadeurs van bpost. Al is het maar door hun ervaringen te delen met vrienden en familie.’
Welke kansen krijgen medewerkers bij bpost?
‘We zijn de eerste werkgever voor mensen die kortgeschoold zijn. Dat geldt voor 75 procent van onze medewerkers. En mensen die kansen hebben gemist, krijgen bij ons juist de kans om hun ambities vorm te geven. Daar zijn we heel innovatief: medewerkers kunnen via ons hun middelbareschooldiploma behalen, een totaal nieuwe weg inslaan, nieuwe dingen uitproberen en hun talenten polijsten. Via coaching op de werkvloer, zelfstudie en opleidingen.’
Welke initiatieven hebben jullie daarvoor in het leven geroepen?
‘We bieden onze kantoorstarters traineeships aan. Afgestudeerden proeven twee jaar lang van uiteenlopende projecten in verschillende departementen. Ze leren snel bij, ontdekken de diversiteit van ons bedrijf en krikken hun talenkennis op. En zo hebben we voor iedere doelgroep een stevig pakket groei-initiatieven samengesteld.’
Dat gaat dan ook over medewerkers zonder diploma?
‘Inderdaad. We geven hen een kans om te groeien dankzij het FutureMe-programma. Dat is een traject van twee tot tweeënhalf jaar met een mix van algemene en specifieke vakken. Medewerkers studeren in hun vrije tijd, zowel online als in de klas. Wij zoeken de beste school en betalen alle kosten. Voor de medewerker kan dat best intensief zijn. Wij geven je de sleutel. Aan jou om de deur te openen.’
Zijn er ook mensen die willen doorgroeien zonder diploma?
‘Ja, een IBO – de individuele beroepsopleiding – is een ideale initiatie in het bedrijfsleven. Als je bij ons aan een IBO start, heb je ook altijd een begeleider die je wegwijs maakt. De focus ligt op de taal leren en beheersen. Zo beperk je de factor onzekerheid aan de start van je carrière.’
Waarom zijn al die mogelijkheden zo belangrijk voor bpost?
‘We zijn ervan overtuigd dat we allemaal winnen als onze medewerkers de beste versie van zichzelf kunnen tonen. Daar horen veel kansen bij, eigentijdse arbeidsvoorwaarden, en een sterke interne mobiliteit om door te groeien in alle mogelijke richtingen. De wereld en onze sector mogen dan veranderen in sneltreinvaart, wij geven onze medewerkers gemoedsrust: bpost staat er voor jou, je werkgeluk en je welzijn.’
Via een individuele beroepsopleiding (IBO) ging Mohammed bij bpost aan de slag.
‘Mijn job is zoveel meer dan een loon’
Mohammed Mezyan woont sinds 2017 in België. Via een individuele beroepsopleiding (IBO) ging hij bij bpost aan de slag. Teamleader Tom Tulfer: ‘Mohammed ging een maand lang naar de postschool en liep mee met een ervaren postbode. Nu krijgt hij nog iedere week hulp van een taalconsulente die hem helpt met het Nederlands.’ Na zijn IBO kreeg Mohammed Mezyan een contract van onbepaalde duur aangeboden. ‘We zijn heel tevreden over Mohammed’, zegt Tom. ‘Hij is zelfstandig en komt altijd met een glimlach naar het werk.’
Een IBO betekent vaak veel info in korte tijd. Vandaag is Mohammed blij dat hij heeft doorgezet: ‘Alle begin is moeilijk. Maar als je iets graag doet, doe je ook je best. De begeleiders leggen alles helder uit en motiveren ons voortdurend. We zijn een hecht team: we helpen elkaar.’ Zijn job bij bpost betekent veel voor Mohammed: ‘Ik haal er zoveel meer uit dan alleen een loon. Ik ben hier met open armen ontvangen en wou graag iets terugdoen. Nu lever ik een bijdrage aan dit land en sta ik beter in het leven.’
‘Tijdens de week werkte ik als postbode, ’s avonds en in het weekend zat ik tussen de studieboeken’, vertelt Shara Nijs.
‘Secundair diploma gehaald dankzij bpost’
Shara Nijs begon haar loopbaan in de horeca. Maar toen het café van haar ouders de deuren sloot, zocht ze een nieuwe weg: ‘Ik had geen diploma secundair onderwijs en wilde dat rechtzetten. Ik zocht dus een job die ik kon combineren met studies. Het FutureMe-traject van bpost bleek ideaal.’
Werknemers volgen naast hun job onlinelessen via FutureMe en halen zo alsnog hun diploma. ‘Tijdens de week werkte ik als postbode, ’s avonds en in het weekend zat ik tussen de studieboeken’, vertelt Shara. ‘Dat was heftig, maar na twee jaar had ik mijn secundair diploma op zak.’
Shara’s diploma maakte de weg vrij voor een vervolgopleiding in de grafische vormgeving: ‘Dat is echt mijn ding. Ik nam een jaar loopbaanonderbreking om voltijds te studeren. Met mijn tweede diploma begon ik mijn grafische bedrijfje in bijberoep, terwijl ik nog halftijds aan de slag was als postbode.’ Daarna kreeg Shara de kans om via een traject teamleader te worden: ‘Ondertussen werk ik al een jaar in die functie: de beste beslissing die ik ooit heb genomen.’