Solliciteren bij bpost: alle wegen leiden naar hr …

De werelden van bpost

Human Resources bpost
Human Resources bpost

Solliciteren bij bpost: alle wegen leiden naar hr …

Oké, misschien niet allemaal. Maar bij bpost houdt niets je tegen om de carrière na te jagen die jij wil. En zo kan je dus bijvoorbeeld starten als bpost postbode, om na enkele jaren terecht te komen op de afdeling HR Shared Service Center. We ontmoeten Anne-Catherine Thibaut de Maisières, Nancy Del Rio Sanchez en Filip Darcon die vandaag hun ervaring met ons delen.

 

Anne-Catherine, je bent momenteel verantwoordelijke van het HR Shared Service Center. Maar wat houdt dat precies in?

Anne-Catherine: « Bij bpost is onze afdeling het best gekend onder de naam HRCC – voor HR Contact Center. Wij zijn verantwoordelijk voor de frontoffice en backoffice voor alles wat hr-administratie betreft bij bpost, inclusief de payroll. »

 

Frontoffice? Backoffice? Waar gaat dat dan exact om?

Anne-Catherine: « De frontoffice geeft onze medewerkers toegang tot onze afdeling, hetzij langs digitale weg via Contact HRCC of via e-mail, hetzij telefonisch. Via het HRCC kunnen de 26.000 werknemers van bpost in contact komen met hr. De backoffice, dat is de administratieve afhandeling van de verschillende vragen in verband met human resources die binnenkomen bij de afdeling. »

 

En jij beheert dat dus allemaal?

Anne-Catherine: « Ik beheer ook de transformatie van de dienstverlening aan de medewerkers, met het doel deze te moderniseren. Enerzijds door die digitaler te maken, anderzijds door meer selfservicemogelijkheden aan te bieden, die de werknemers meer autonomie geven. Die kunnen nu bepaalde transacties zelf uitvoeren door gebruik te maken van de applicatie bpost4me, zodat ze niet meer op de openingsuren van ons callcenter moeten wachten. »

 

Over welke vaardigheden moeten mensen beschikken als ze jouw afdeling willen komen versterken?

Anne-Catherine: « Ons werk vereist dat je met verschillende regelgevingen kunt jongleren en dat je kunt antwoorden op vragen van werknemers met verschillende statuten: statutairen, contractuelen met vaste barema’s, contractuelen zonder barema’s, jobstudenten … Onze medewerkers moeten veel aandacht aan de dag leggen om de dossiers correct te behandelen. »

« Als een collega nauwgezet is, zich in de bpost-regelgeving wil verdiepen én zich ten dienste van de 26.000 bpost-collega’s wil stellen, dan is die welkom bij ons. »
Ressources Humaines bpost

 

Verschillende van je medewerkers konden van het programma voor interne mobiliteit van bpost profiteren. Kan je ons daar wat meer over vertellen?

Anne-Catherine: « Inderdaad. Dat is trouwens ook het geval voor Nancy en Filip die je over hun persoonlijke ervaring kunnen vertellen. »

« In sommige bedrijven is interne mobiliteit een beetje een inhoudsloos concept. Maar bij bpost is dat niet het geval: hier wordt alles in het werk gesteld om zij die te kennen geven dat ze van functie willen veranderen te stimuleren. »

 

Maken er veel mensen gebruik van dit syseem?

Anne-Catherine: « Steeds meer, en we willen het aantal interne mutaties nog verhogen. Zodra er nieuwe functies moeten worden ingevuld, maakt bpost promotie om de interesse te wekken van collega’s die reeds in het bedrijf werken. bpost moedigt de managers ook aan om deze interne kandidaturen in overweging te nemen. »

 

En zo zijn jullie bij het HR Contact Center gekomen, Nancy en Filip?

Nancy: « Dat klopt. Aanvankelijk werkte ik op het terrein, als personeelsmanager. Ik had dus al wel een zekere hr-kennis, en het feit dat het om een interessante promotie ging, gaf me goesting om bij het HRCC te komen. Maar er was ook die drang naar verandering: voorheen stond ik op de werkvloer en ik wilde wel eens zien hoe het er op het hoofdkwartier aan toegaat. ».

« Op het terrein heb je rechtstreekse contacten met de collega’s. Da’s een andere manier van werken. Hier werk je op nationaal niveau: je krijgt vragen die vanop de werkvloer komen, van het management, van buitenaf … Het is echt heel gevarieerd. »
Nancy

 

Heb je spontaan gesolliciteerd of heeft men je gevraagd?

Nancy: « Nee, ik heb zelf gesolliciteerd. Ik checkte regelmatig de jobaanbiedingen voor bpost-personeel en ik heb een notificatie ingesteld. Telkens er een plaats vrijkwam voor een hr-gerelateerde job, las ik het profiel. En zo ben ik op deze jobaanbieding gebotst. »

Filip: « Bij mij is het ietsje anders gegaan. Ik werkte al bijna 20 jaar bij bpost en ik had besloten om 6 maanden loopbaanonderbreking te nemen. Toen ik terugkwam, heb ik de jobaanbiedingen op de interne site van bpost bekeken. Ik zag dat men rekruteerde voor het HR Contact Center, heb gesolliciteerd voor een tijdelijke opdracht binnen deze afdeling … en voilà! »

 

Welke functie had je vóór je carrièrebreak?

Filip: « Ik werk sinds 2003 bij bpost. Ik heb op heel wat verschillende afdelingen gewerkt: bij Taxipost, aan het loket, bij mail, op de klantenservice, op de verkoopafdeling … In feite kriebelde het voortdurend: ik wil niet vastzitten in een rustige job en hou ervan om nieuwe uitdagingen aan te gaan en mijn horizon te verruimen. Het resultaat: ik heb de gewoonte aangekweekt om na een bepaalde periode telkens van functie te wisselen (lacht). »

 

Nancy, toen jij solliciteerde voor het HRCC, werd je toen aangemoedigd door je hiërarchie?

Nancy: « Ja, ik kreeg zijn volle steun. »

Filip: « In mijn geval had ik niet echt een overste, aangezien ik in loopbaanonderbreking zat. Ik heb gewoon mijn kandidatuur ingediend voor een tijdelijke opdracht … en die is na enkele maanden veranderd in een definitieve job. »

 

Hoe zouden jullie de relatie met jullie collega’s omschrijven? Werken jullie graag vanop afstand?

Filip: « Persoonlijk werk ik liever in Brussel dan thuis in Antwerpen. Thuis word ik makkelijk afgeleid, wat hier minder het geval is. Bovendien hou ik van de sociale contacten en werk ik efficiënter als ik op kantoor ben. Ik ben hier dus zo veel mogelijk. »

Nancy: « Voor mij ligt dat anders. Ik woon in de Condroz en elk traject duurt ongeveer twee uur. Ik werk dus liefst thuis. Zeker omdat ik net minder afgeleid ben als ik thuis werk! »

« De twee dagen waarop ik naar Brussel ga voor het werk ben ik wel heel blij dat ik de collega’s terugzie (lacht). »
Filip

 

Tot slot, welke raad zouden jullie geven aan een medewerker die binnen bpost wil evolueren?

Filip: « Als je zoals ik graag verandert, is het werkelijk een geweldige opportuniteit die bpost biedt aan zijn medewerkers. En het is ook een voordeel voor het bedrijf, want telkens je van functie verandert, leer je nieuwe dingen en word je efficiënter. Tegelijk breng je nieuwe perspectieven mee en deel je de kennis die je hebt verworven tijdens je vroegere ervaringen. Niets dan voordelen dus, zowel voor bpost als de medewerkers. »

Nancy: « Ik ben bij bpost gekomen met mijn diploma van het zesde middelbaar. Maar bij bpost vind je ook goed betaalde banen zonder diploma. Ik ben beginnen werken als bpost postbode en ben dan geëvolueerd om uiteindelijk terecht te komen waar ik nu zit. bpost biedt voor iedereen opportuniteiten, bijvoorbeeld om je diploma hoger secundair onderwijs te behalen. Het staat echt voor iedereen open, je moet alleen willen … en zelf de eerste stap zetten! »

 

Hogerop geraken bij bpost is dus geen onhaalbare droom. Filip en Nancy deden het, net als heel wat andere medewerkers. Sommige zelfs op internationaal niveau. Ontdek het verhaal van Elke Segers, SVP Network and International Relations voor Landmark Global van bpostgroup.