Zegelontwerper Geert Wille drukt zijn stempel op uw postzegels

De werelden van bpost

Geert
Geert

Zegelontwerper Geert Wille drukt zijn stempel op uw postzegels

Sommigen schuimen beurzen en het internet af op zoek naar die ene postzegel die nog ontbreekt in hun collectie. Geert Wille niet: hij ontwerpt gewoon zélf de postzegels van zijn dromen … of die waar de filatelisten en verzamelaars van dromen. Intussen verzamelt hij zelf vooral ervaringen: bij bpost begon hij als postbode, maar vond hij onlangs dé job die aansluit bij zijn opleiding.

 

Geert, ben je een postzegelverzamelaar die van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt? Of hoe ben je in deze functie terechtgekomen?

Geert Wille: “Nee, toch niet (lacht). Van opleiding ben ik grafisch ontwerper: ik heb 25 jaar in Zuid-Afrika gewoond en heb daar ook mijn studies gedaan. Maar toen ik terug in België kwam, kon ik niet snel een job vinden met mijn diploma van daar. Zo ben ik dan op zoek gegaan naar een baan zonder opleiding, en tussen de vacatures waarvoor geen diploma vereist is, zag ik er eentje voor bpost postbode. Ik ben dan in 2015 gestart als postman en ben doorgegroeid naar een functie met meer verantwoordelijkheid. Zo ben ik mailmedewerker geworden, en vervolgens teamleader.”

“Toen ik zag dat er een functie als postzegelontwerper vrijkwam, heb ik me kandidaat gesteld en sinds december vorig jaar werk ik bij de dienst Philately & Stamps Printing. Dat leek me ideaal, met mijn achtergrond.”

“Ik ben nog altijd blij dat ik hier begonnen ben: als ik er niet zo van hield, was ik hier niet geweest!”
Geert

 

Heeft bpost je actief geholpen kansen te grijpen? En word je hier gesteund als je ambitie hebt?

Geert: “Ja, dat vind ik wel. Zoals ik al zei, ben ik gestart als postman, maar je kan hier echt snel en vlot doorgroeien. Ook in mijn huidige job word ik nog steeds verder opgeleid. We zijn nu ingeschreven om een computerklas bij te wonen, om te leren hoe we in het programma moeten werken en om nieuwe functies ervan te ontdekken. Want die programma’s veranderen voortdurend, dus je moet bijblijven.”

“In de verre toekomst zou productmanager misschien nog iets voor mij zijn. Zoiets wordt hier zeker gestimuleerd en je krijgt er alle kansen toe, maar momenteel ben ik me dus nog helemaal in deze job aan het verdiepen.”

 

En wat houdt je nieuwe job zoal in?

Geert: “Wij ontwerpen zowel permanente postzegels voor algemeen gebruik zoals de Koningspostzegel, als gelimiteerde ‘verzamelpostzegels’. Elk jaar werken we een programma van 20 à 22 thema’s uit en elk thema wordt uitgebeeld op een blaadje dat 2, 5 of 10 postzegels bevat. Onze ontwerpen doorlopen een heel proces. Na de goedkeuring door mijn teammanager leggen we de ontwerpen voor aan de Filatelistische Commissie. Da’s een expertengroep met vertegenwoordigers van bpost en de filatelistische wereld, plus een paar extra experten zoals bijvoorbeeld een historicus die een adviserende functie heeft. Daarna gebeuren er nog aanpassingen en uiteindelijk worden de finale creaties afgewerkt en drukklaar gemaakt.”

“Het hele proces, vanaf de inhoudelijke bepaling van de thema’s tot de creatie- en productiefase, duurt ongeveer een jaar. Daarnaast hebben we ook nog afgeleide producten zoals de First Day Sheet, een mooie verzamelkaart met afgestempelde postzegels en een infotekst rond het thema, of onze speciale Collector’s Cards. En op het einde van het jaar presenteren we altijd de nieuwe collectie postzegels aan de buitenwereld. Momenteel zijn we dus met de collectie 2023 bezig.”

 

Hoe komt zo’n ontwerp tot stand?

Geert: “Wij als ontwerper worden eerst gebriefd door onze teammanager die het programma samenstelt. Op basis van deze briefing denk je daar in je hoofd creatief over na: wat betekent dat thema, hoe kan ik dat in beeld brengen … Dan zet je de eerste schetsen op papier waarbij je de verschillende zegels ontwerpt. Deze postzegels zitten in een blaadje dus we ontwerpen postzegels en blaadje als een geïntegreerd geheel. Vervolgens worden die basisideeën digitaal uitgewerkt. Je maakt dan eventueel ook verschillende ontwerpen, die dan bekeken en beoordeeld worden.”

“Dat creatieve proces vind ik het leukste, maar het is niet altijd even makkelijk! Gelukkig zijn er mensen genoeg om je te helpen, het is echt teamwork.”
Geert

 

Voel je je gesteund door collega’s?

“We zijn met twee interne ontwerpers, naast de teammanager en een coördinator die het inhoudelijke deel uitwerken. We hebben ook een hele ploeg achter ons om te helpen om de info te zoeken en om alles in juiste banen te leiden. Zo’n ontwerp is hier echt teamwork! Aanvullend werken we voor bepaalde thema’s ook met externe ontwerpers. We kunnen dus op heel wat ondersteuning rekenen.”

“We kunnen natuurlijk ook altijd terecht bij de betrokkenen. Voor de pleinen van Charleroi bijvoorbeeld hebben we de stad gecontacteerd om te vragen welke gebouwen belangrijk zijn, welke beelden we mogen gebruiken … Of als we bijvoorbeeld een uitgifte over een museum doen, regelen we een afspraak om daar inspiratie op te doen. Die mensen zijn meestal ook heel blij dat er over hén een postzegel komt!”

 

Wat maakt de job voor jou zo leuk? En hoe kijk je naar de toekomst?

Geert: “Elke grafische ontwerper kan een business card of folder ontwerpen. Maar een postzegel mogen ontwerpen die echt op de markt komt, dat is toch wel iets speciaals. Ik vind het een privilege dat ik dat mag doen.”

“Als ik iets ontwerp, weet ik: dit gaat in heel België rondgestuurd worden. Mijn werk gaat zélfs internationaal (lacht).”
Geert

 

“Mijn eerste postzegels moeten nog op de markt komen. De eerste reacties op ‘mijn’ creaties ga ik pas horen in november wanneer het nieuwe programma 2023 gepresenteerd zal worden. Daar kijk ik wel naar uit! Tijdens de voorverkoop aan de filatelisten zijn wij ook aanwezig: dan ga ik mijn werk ook kunnen signeren!”

 

Wil je net als Geert starten in een bedrijf met groeimogelijkheden? Bekijk onze vacatures >