De werelden van bpost
Trainee en mentor over de unieke ‘wisselwerking’ tijdens een Group Traineeship bij bpost!
Als we Stien Reyntjens en Wim Vermeiren voor een interview te strikken krijgen, is het al lang na de werkuren. Stien staat momenteel in het bpost-kantoor in Borsbeek, voor Wim is het de laatste dag voor hij op vakantie vertrekt. Maar geen probleem, want zoals Wim ons even later vertelt: “Er wordt hier hárd gewerkt, en lang ook soms. Maar da’s gewoon omdat we het zo graag doen!” Voor beiden zijn het dan ook boeiende tijden: Stien zit volop in haar traineeship, voor Wim is het de eerste keer dat hij mentor is.
Stien, vertel eens: wat houdt zo’n ‘Group Traineeship’ bij bpost in?
Stien Reyntjens: “Ik ben in september 2021 gestart en doorloop nu een traject van twee jaar met drie verschillende projecten van acht maanden, telkens in een wisselende business unit. Het eerste was bij Sales Solutions op het hoofdkantoor, nu ben ik actief in het kantorennetwerk en doe ik alle soorten functies op het terrein.”
En hoe ben je hier terechtgekomen?
Stien: “Ik ben afgestudeerd in 2020, in volle corona dus. Omdat ik niet meteen een geschikte job vond, was ik uit pure miserie begonnen als contact tracer, maar dat vergeet ik graag (lacht). Daarna ben ik als pakjesbezorger bij bpost komen werken. Toen heb ik het bedrijf bpost op een positieve manier leren kennen, en ik ben dan voor dit Group Traineeship gegaan. En na de selectie kon ik aan de slag bij bpost.”
Zijn er jobs die je nog graag zou doen? Of heb je al een concrete ambitie op langere termijn?
Stien: “Ik vind vooral die afwisseling leuk: in mijn eerste project moest ik dingen strategisch uitwerken, nu kan ik de dingen in de praktijk bekijken en zie ik dat het soms niet zo evident is. Volgend jaar in februari start het laatste project, bij Landmark Global, een entiteit van bpostgroup die internationale e-commerce doet. Daar kijk ik wel naar uit! Waar ik uiteindelijk terecht wil komen weet ik nog niet, maar binnen bpost vind ik zeker iets.”
Wim Vermeiren vult aan: “Da’s het toffe: je gaat van heel lokale functies als kantoorhouder in het Antwerpse naar internationaal. Weinig mensen weten na de unief wat ze willen doen en zo ga je heel breed, bijvoorbeeld van boekhouding tot uitwisselingen in het buitenland.”
Vertel eens iets over je mentor Stien. Hoe helpt Wim jou? Zijn jullie het soms oneens?
Stien: “Bij mijn eerste project moest ik vooral oplossingen vinden. Als ik dan niet wist wie ik moest contacteren of vastzat – of gewoon zelfs als ik een mindere dag had – dan kon ik dat tegen Wim zeggen. Zeker toen je nog niet naar kantoor mocht of maximum één dag per week, en ik nog helemaal niemand kende, was dat super. Discussies hebben we niet echt, dat is meer meedenken. Wim helpt, stelt oplossingen voor … En binnen mijn huidige functie heb ik ook nog een aanspreekpunt voor praktische dingen.”
Is dat ook jouw ervaring Stien? Hoe verloopt de samenwerking tussen jou en je collega’s?
Stien: “Je wordt als trainee echt als volwaardig lid aanvaard en je suggesties worden positief onthaald. Mensen kijken ook naar ons op én investeren tijd in ons. Er is ook een goeie sfeer op de werkvloer: in het kader van mijn huidige project sta ik nu elke week in een ander Postkantoor, daar had ik vooraf wel schrik voor. Maar de collega’s zijn supertof en hoe druk ze het ook hebben: ze maken graag tijd voor je!”
Wim (lacht): “De rollen zijn eerder omgedraaid: wij doen ons best en hopen dat de trainees onze projecten uitkiezen.”
Wim, wat is jouw job bij bpost en waarom wilde jij mentor worden?
Wim: “Goh, ‘mentor’ vind ik een groot woord. Eigenlijk maak je gewoon mensen wegwijs in een enorme organisatie waar je anders verloren loopt. Ik heb ook niks met Stiens concrete traject te maken he. Mijn functie is Directeur Projecten en Implementaties bij Mail & Parcel Operations. Ik zeg altijd: de belangrijkste tak bij bpost (lacht). En daar heb ik de tofste job van allemaal, want ik mag de projecten doen. Ik zit dus in het operationele, Stien in het commerciële. Dat je iemand buiten je afdeling helpt, geeft een heel andere relatie.”
“Vooral met corona vond ik het belangrijk om jonge mensen te begeleiden, omdat je mekaar niet fysiek zag. En het is cruciaal dat we jong talent aantrekken, dus dan zet ik daar graag mee mijn schouders onder.”
Hoe begeleid je Stien in haar dagelijkse werk? Komt ze vaak naar jou voor advies?
Wim: “Zoals gezegd is mijn rol vooral ondersteunend: ik zorg dat ze zich goed voelt in een groot bedrijf met een moeilijke structuur. En ik probeer duidelijk te maken dat je netwerk belangrijk is om dingen te doen lukken: onze mensen zijn heel trouw en hebben meestal veel anciënniteit, dus iedereen kent mekaar. Voor bepaalde dingen kan ik haar dan ook direct doorverwijzen naar de geknipte persoon.”
Stien: “Wim wil echt dat ik me goed voel binnen het bedrijf. Toen hij met zijn eigen team een teamdag had, nodigde hij mij ook meteen uit. En toen ik meedeed aan de World Games Korfbal in Amerika heeft hij dat ook gevolgd!”
Tot slot, waarom moeten jongeren voor een carrière bij bpost kiezen? En waarom maakte jij zelf die keuze Wim?
Wim: “Ik ben hier nu vier jaar en werkte daarvoor bij een groot Amerikaans bedrijf. Een enorm verschil! Ik ken geen ander bedrijf dat zo consequent zijn waardes nastreeft: bpost wil écht goed doen voor mensen, het milieu, de maatschappij en werkgelegenheid … En tegelijk is het zowel een Belgisch bedrijf als een internationaal bedrijf dat actief is in tal van domeinen: hier kunnen mensen ongelooflijk veel leren en écht ontdekken wat ze graag doen!”