De werelden van bpost
Bij Cluster Turnhout is collegialiteit de lijm die mensen en kantoren verbindt
De twee commercieel medewerkers die aan het loket zitten in het Postkantoor van Hoogstraten nemen rustig de tijd om hun klanten te woord te staan. Op deze vrijdagnamiddag hangt er een gezellige sfeer. Maar het gaat er niet altijd zo relaxed aan toe: zelfs in de kleinere kantoren van Cluster Turnhout kan het soms alle hens aan dek zijn. En voor An Cassal en Hilde Hapers is dit kantoor slechts één van hun ‘posten’: zij worden ingezet in meerdere kantoren in hun regio.
Melissa Roosbroeckx, Clustermanager: “Onze cluster telt 23 kantoren en het is mijn taak om ervoor te zorgen dat die allemaal goed functioneren. Dus zien dat de planning in orde is, dat we een goede dienstverlening verzorgen én natuurlijk dat we inkomsten genereren dankzij onze loketmedewerkers (lacht). Dat betekent dus ook: mensen enthousiast krijgen voor onze diensten en producten. En dat zijn er heel wat!”
Commercieel medewerker An Cassal is erbij komen zitten en vult aan: “Pakjes en brieven verzenden en ontvangen, het hele bankgebeuren, visverloven, schrappingen van nummerplaten … De job omvat zowel klantenservice als een stuk sales. Het leukste vind ik het verkopen: als verkoopsmedewerker heb je veel sociaal contact he.”
“Wat mij ook aanspreekt, is het ‘vliegende concept’ zoals we dat hier noemen. Ik word van kantoor naar kantoor gestuurd. Je ziet zo veel meer collega’s en je krijgt er ook extra vakantiedagen voor. Minder leuk is soms het verkeer, maar ja dat weet je op voorhand als je eraan begint he.”
Het systeem heeft voordelen voor iedereen: mensen kunnen flexibel worden ingezet in functie van de noden en de klanten zijn zo zeker dat ze altijd goed bediend worden. En de medewerkers zijn zelf ook duidelijk enthousiast. Op de vraag of je dan niet een beetje het gevoel mist echt bij één team te horen, is het antwoord duidelijk: “Néé! We zijn gewoon één groot team hier, he (lacht).”
Was het contact met de collega’s een reden om voor deze job te kiezen?
An: “Voorheen werkte ik ergens als administratief bediende en deed ik eigenlijk alleen papierwerk. Dus keek ik naar customer service vacatures, vacatures voor sales managers … Ik wou niet meer vastzitten in een bureaujob: ik voelde me heel geïsoleerd. Zelfs toen we hier tijdens corona maar in maximum twee à drie kantoren mochten komen, had ik het daar al moeilijk mee.”
Zijn er voor de rest dingen die je stress bezorgen?
An: “In het begin is het heel veel, je kop zit vol! Maar eens je daardoor bent, ervaar je vooral het plezier ervan. Je kan ook altijd terecht bij je collega’s of kantoorhouder om vragen te stellen, en als er grote lanceringen zijn dan krijg je alle info via ons online leerplatform. In de meeste kantoren is er op maandagmorgen een operationele meeting: een soort verkoopsoverleg waar nieuwe info wordt gegeven en waar je vragen kunt stellen.”
“Soms mogen we ook een dag naar de les: onlangs volgde ik nog een opleiding rond klachtenbehandeling en klantentevredenheid. Goed gegeven, trouwens!” Ze kijkt naar Melissa, die lacht: “Ja, door mij.” In haar 16 jaar bpost heeft Melissa al heel wat watertjes doorzwommen: kantoorhouder, financieel expert, salescoach … Ze weet dus waarover ze spreekt en is zelf het levende bewijs dat je hier kansen krijgt.
Intussen is Hilde erbij komen zitten. Met 31 dienstjaren overtreft Hilde Melissa nog, maar ze bevestigt volmondig wat haar clustermanager aangeeft.
Hilde Hapers: “Ook ik heb al de vraag gekregen of ik geen kantoorhouder wilde worden, maar voor mij hoeft dat niet, ik blijf liever werken als commercieel medewerker. Het voordeel hier is: ook als commerciële medewerker groei je mee, want er komen voortdurend nieuwe dingen bij. In tegenstelling tot An ben ik geen ‘vliegende’ maar zit ik in een drietal kantoren: da’s perfect tussenin!”
Maakt die afwisseling tussen de kantoren het leuk? En is er nog wel tijd om plezier te maken als je bijvoorbeeld eens alleen staat in zo’n kleiner kantoor?
Hilde: “Ja hoor! Als klanten bijvoorbeeld over hun financiën willen spreken, maken we een afspraak met de kantoorhouder: zoiets doe je niet aan het loket he. Zo kunnen wij ons dan weer concentreren op het bedienen van de andere klanten. Een groot deel van de job is customer service: daar neem je je tijd voor. Maar wees gerust: we maken óók tijd om plezier te maken en te lachen.”
Melissa bevestigt: “We vinden het belangrijk dat iedereen zich goed voelt. Twee keer per jaar is er een gesprek met de kantoorhouder, maar bijvoorbeeld met corona hebben we als bedrijf actief onze mensen bevraagd. We hebben ook een psychosociale dienst waar je bijvoorbeeld na verbale agressie terechtkunt. En vooral, zoals An daarstraks al aangaf: héél veel fijne collega’s natuurlijk he!”
Wil jij ook het gezicht en aanspreekpunt zijn voor onze klanten? Solliciteren voor de functie van commercieel medewerker >