Mail Center Manager Connie: “Een extra sorteerder of pakjesbezorger bij bpost is altijd welkom!”

De werelden van bpost

EOY bpost
EOY bpost

Mail Center Manager Connie: “Een extra sorteerder of pakjesbezorger bij bpost is altijd welkom!”

Voor Mail Center Manager Connie Van Tendeloo is het eindejaar de drukste periode van het jaar. En dan geldt: hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Want tijdens de laatste weken van het jaar is alle hulp welkom om de stortvloed aan pakjes en kaartjes in het bpost uitreikingscentrum te verwerken. Wij vroegen Connie hoe je zoiets in goede banen leidt.

 

Connie, wat is jouw functie hier en hoe ben je bij bpost terechtgekomen?

Connie Van Tendeloo: “Ik ben Mail Center Manager van het Mail Center Zaventem, waar ook de regio’s Kortenberg, Huldenberg, Hoeilaart en Overijse onder vallen. In totaal zijn we met ongeveer 230 personeelsleden om vanuit deze gebouwen de briefwisseling en pakjes van onze klanten uit te reiken.”

“Nadat ik was afgestudeerd vond ik niet meteen een passende job, dus ben ik in 1988 ‘voorlopig’ bij bpost beginnen werken als postbode. Van daaruit heb ik alle doorgroeimogelijkheden gegrepen die er waren, en dat zijn er heel wat bij bpost! Na postbode werd ik opsteller, kreeg ik de leiding over kleinere kantoren, werkte ik aan de loketten … nu ben ik al een kleine 3 jaar mailcentermanager. Ondertussen werk ik 34 jaar voor dit boeiende bedrijf.

“Mijn vader werkte bij bpost en had een formuliertje meegebracht waarop stond dat ze ‘vroege vogels’ zochten. Ik kwam solliciteren als postbode … en het bedrijf beviel me zo goed dat ik ben gebleven!”
Connie

 

Hoe ziet de eindejaarsperiode eruit voor jullie?

Connie: “Vooral druk (lacht). Die begint voor ons eigenlijk al enkele jaren rond 11 november, met Singles Day. Dan volgt Black Friday, Blue Monday … In die periode beginnen we ons anders te organiseren, want dan hebben we heel wat extra mensen nodig. Om je een idee te geven: ik schat dat we qua volumes 20% boven het normale niveau gaan zitten, maar da’s echt koffiedik kijken.”

 

Alle hens aan dek dus. Ben je blij dat er dan versterking komt?

Connie: “Zeker! We doen daarvoor graag beroep op interimkrachten en studenten. Zij krijgen natuurlijk een degelijke opleiding zodat ze zo snel mogelijk kwaliteitsvol werk kunnen afleveren. Binnen ons mailcenter beschikken we zelfs over een ‘begeleider nieuwelingen’ die deze nieuwe mensen een geruime tijd ondersteunt, en hen extra tips and tricks meegeeft.”

“Daarnaast vragen we aan onze centrale diensten om mee te komen werken op het terrein: vorig jaar kregen we zo 33 extra mensen, dit jaar komen er 27. De eerste keer was dat wel spannend. Wij hadden onze twijfels, want die mensen zijn dit werk tenslotte niet gewoon. En zij waren ook wat onzeker.”

“Die tijdelijke krachten dachten van: ‘Oei, ga ik dat wel goed doen?’ Maar het is echt een succesverhaal geworden!”
EOY bpost

 

En de vaste mensen op het terrein, hoe ervaren zij deze periode?

Connie: “Onze vaste medewerkers zijn zich er van bewust dat we ons tijdens deze drukke periode anders organiseren en er wel eens wat flexibiliteit van hen verwacht wordt. Tegelijkertijd weten ze dat ze er niet alleen voor staan en dat we tijdens deze periode er alles aan doen om ieders work-lifebalance zoveel mogelijk onder controle te houden.”

 

Zorgt die eindejaarsperiode voor een speciale sfeer? Hoe ervaar jij die persoonlijk?

Connie: “Voor mij is dat de leukste periode van het jaar! Er hangt een totaal andere sfeer: het is druk en soms stressy, maar iedereen zit er samen in en het gevoel van voldoening overheerst, zo van: ‘Hehe, het is ons weer gelukt!’”

“Maar we doen er ook alles aan om het aangenaam en draaglijk te maken, en zorgen dat iedereen regelmatig een schouderklopje krijgt. Vorig jaar kwam onze CEO zelfs een dag mee pakjes leveren voor bpost, dat vond iedereen geweldig! We leggen iedereen die meehelpt extra in de watten, zowel de vaste mensen als de tijdelijke krachten.”

“We hebben al eens een frietkraam laten komen, een dessertkraam … En op het einde van het jaar krijgt iedereen ook een kleine attentie.”
EOY bpost

 

Merk je aan de klanten dat het ook voor hen een speciale periode is?

Connie: “Ja toch wel! Ik vergelijk het met de coronaperiode: vooral tijdens de kerstvakantie zijn veel mensen thuis en zit iedereen op zijn pakje te wachten. Dan kan je het ook ‘live’ afgeven en zie je de appreciatie. Hetzelfde met de kerstkaartjes: iedereen krijgt graag een kerstkaartje he.”

 

Tot slot, wil je nog iets zeggen aan wie dit jaar komt bijspringen?

Connie: “Aan de mensen van bpost zou ik zeggen: je komt in een toffe ploeg terecht en je krijgt alle ondersteuning. En voor de interimmers: het is een ideale manier om kennis te maken met de job van pakjesbezorger bij bpost, en bovendien maak je een goeie kans op een vast contract. Maar vooral: iederéén is van harte welkom, want we kunnen alle hulp gebruiken! We zijn niet voor niets ‘de grootste ploeg van België’!”

 

Benieuwd wat werken bij bpost zo leuk maakt? Lees het verhaal van Charlotte die begon als pakjesbezorger en een vast contract kreeg als postbode!