Bedrijf in beweging

 
Innovatie staat centraal

bpost wil een sleutelrol blijven spelen in onze snel veranderende samenleving. We verrassen onze klanten dan ook dagelijks met een uitstekende dienstverlening en met tal van innovatieve producten en diensten. Die worden mogelijk gemaakt door onze sterkste troef: onze medewerkers. We passen niet alleen de nieuwste technologieën toe in onze infrastructuur en machines, maar bekijken ook continu hoe we intern nog beter kunnen samenwerken.

Altijd beter

Bij bpost gaan we met z’n allen voor voortdurende verbetering. De ontwikkeling van onze mensen staat daarbij steeds voorop. Bovendien meten we alle prestaties nauwkeurig, om zo op tijd bij te sturen. Resultaat: minder kosten, meer kwaliteit, hogere tevredenheid, efficiënte processen.

Bij bpost gaan we met z’n allen voor voortdurende verbetering. De ontwikkeling van onze mensen staat daarbij steeds voorop. Bovendien meten we alle prestaties nauwkeurig, om zo op tijd bij te sturen. Resultaat: minder kosten, meer kwaliteit, hogere tevredenheid, efficiënte processen.

Hoe we de werking van bpost steeds verbeteren? Onder meer door verlieslatende activiteiten weg te werken en door onze processen te vernieuwen. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze mensen beter presteren, door hen te betrekken bij alle veranderingen. Verder geven we elke collega de kans om bij te leren en om steeds beter te worden in zijn of haar job. We ontwikkelen bovendien ook dashboards om alle doeltreffende prestaties in kaart te brengen.

Visie 2020

‘Visie 2020’ omvat een twintigtal strategische projecten, die de komende jaren zullen worden uitgerold. Doel van dit plan: onze processen verbeteren en ons logistieke- en distributienetwerk optimaliseren.

‘Visie 2020’ omvat een twintigtal strategische projecten, die de komende jaren zullen worden uitgerold. Doel van dit plan: onze processen verbeteren en ons logistieke- en distributienetwerk optimaliseren.
 
‘Visie 2020’ focust op grote veranderingen, die de werking van bpost vlotter zullen maken. Zo zal de postbode sneller op ronde vertrekken dankzij Central Mailbag Preparation: de gecentraliseerde voorbereiding van postrondes. Verder wordt een nieuw pakjessorteercentrum van meer dan 80 000 m² gebouwd in Brussel. Daar zullen onze bedrijfsklanten nog efficiënter pakketten kunnen aanleveren.
 
Bovendien zal ons distributiemodel er in de toekomst helemaal anders uitzien. Zo evolueren we van 128 operationele platformen vandaag naar 60 Mail Centers in de toekomst. Die Mail Centers worden aangevuld met zo’n 1500 transit points, van waaruit de postbode sneller op ronde zal kunnen vertrekken.
 
Om de technologie op vlak van adresherkenning te verbeteren, hebben we het Address Recognition-project opgestart. Daarnaast zullen onze postbodes met Mobile Devices worden uitgerust: PDA’s die hun werk zullen vergemakkelijken, en die voor communicatie met het Mail Center gebruikt kunnen worden.

Blijven innoveren

Bij bpost werkt iedereen mee aan de toekomst. We moedigen elke collega aan om te bekijken hoe het nog beter kan.

Bij bpost werkt iedereen mee aan de toekomst. We moedigen elke collega aan om te bekijken hoe het nog beter kan.
 
Innovatie is voor bpost geen hol begrip. Het is een opdracht waar alle medewerkers bij betrokken worden: van postbode tot loketbediende, van sorteerder tot senior manager. Zo is elke collega met een vernieuwend idee welkom op onze interne innovatie-dagen.
 
Een recente oproep voor innovatieve ideeën viel bovendien niet in dovemansoren. In totaal stuurden 143 medewerkers al een idee in, steevast vanuit een sterke motivatie om bpost vooruit te stuwen. Houdt het daar op? Helemaal niet: ook in de toekomst gaat bpost op zoek naar nieuwe producten en diensten. En we blijven een beroep doen op onze eigen medewerkers om hieraan mee te werken, onder het motto: “samen maken we bpost klaar voor de toekomst”.

bpost op afspraak

Dat bpost blijft vernieuwen, bewijst ‘bpost op afspraak’. Deze gloednieuwe dienst laat de klant toe om boodschappen thuis te ontvangen en terug om te ruilen.

Dat bpost blijft vernieuwen, bewijst ‘bpost op afspraak’. Deze gloednieuwe dienst laat de klant toe om boodschappen thuis te ontvangen en terug om te ruilen.
 
‘bpost op afspraak’ maakt onze klanten het leven weer een beetje eenvoudiger. Eerst centraliseert bpost alle boodschappen die de klant online heeft besteld. Vervolgens leveren we die boodschappen op een plaats en tijdstip naar keuze.
Tegelijk nemen we dan bepaalde zaken terug mee - afval bijvoorbeeld, of strijkgoed. Deze dienst is alvast getest in enkele gemeenten – waaronder Sint-Niklaas, Turnhout en Geraardsbergen. Wordt vervolgd, dus!

bpost International

bpost International verlegt grenzen. Dat mag je letterlijk nemen, want deze afdeling staat in voor alle activiteiten van bpost in het buitenland.

bpost International verlegt grenzen. Dat mag je letterlijk nemen, want deze afdeling staat in voor alle activiteiten van bpost in het buitenland.
 
bpost International focust niet alleen op internationale brieven en pakketten, maar ontwikkelt ook nieuwe oplossingen voor wereldwijde verzendingen. Met succes: tal van audits en certificaten tonen aan dat bpost International tot de wereldtop behoort. De laatste jaren focust deze internationale tak van bpost op internationale expansie met filialen in de UK, Hong Kong, Singapore, China en de USA.

Solide onderneming

Bij bpost werk je in een financieel gezonde onderneming. Op tien jaar tijd zijn we er immers in geslaagd om negatieve cijfers om te turnen tot positieve resultaten.

Bij bpost werk je in een financieel gezonde onderneming. Op tien jaar tijd zijn we er immers in geslaagd om negatieve cijfers om te turnen tot positieve resultaten.
 
Innovatie, teamwork en een klantgerichte drive zijn maar enkele ingrediënten die van bpost een bijzonder solide bedrijf hebben gemaakt. bpost is zelfs een van de best presterende postoperatoren van Europa. De kwaliteit van onze diensten zorgt dan ook dagelijks voor trouwe en tevreden klanten.

Flexibel samenwerken

Heel wat bpost-collega’s krijgen de kans om hun werk op een flexibele manier te organiseren. In een moderne werkomgeving kiezen ze zelf hun werkplek. Ook gedeeltelijk thuiswerken behoort voor sommige functies tot de mogelijkheden.

Heel wat bpost-collega’s krijgen de kans om hun werk op een flexibele manier te organiseren. In een moderne werkomgeving kiezen ze zelf hun werkplek. Ook gedeeltelijk thuiswerken behoort voor sommige functies tot de mogelijkheden.
 
De collega’s in het hoofdkantoor ontdekken volop de voordelen van een nieuwe manier van werken. Elke dag gaan ze aan de slag in een mooie, moderne werkomgeving. Daar hebben ze geen vaste werkplaats, maar kiezen ze telkens een andere werkplek. Enkel een laptop, trolley en kastje behoren nog tot hun uitrusting: simpel en efficiënt! Bovendien krijgen ze de mogelijkheid om - indien hun job dat toelaat - enkele dagen per maand thuis te werken, of vanuit een van onze 12 satellietkantoren. Handig, toch?